„Rośnie” nam nowe pokolenie chirurgów
W dniach 17-19 lutego w naszej szkole odbyły się warsztaty chirurgiczne, w których uczestniczyła młodzież z klas 1dg, 1e i 2i o profilach biologiczno-chemicznych i medycznych. Uczniowie 1LO zdobyli praktyczną wiedzę z zakresu chirurgii i anestezjologii przekazaną przez Pana Szymona Chrześcijana absolwenta naszego liceum, a obecnie studenta 5 roku medycyny Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
Zajęcia przebiegały wg następującego planu:
1. Sala operacyjna – Niech się rozbierze i położy.
- Uczniowie zostali zapoznani z zasadami panującymi na Sali operacyjnej
- Podstawowe wyposażenie bloku operacyjnego
- Poszczególne etapy postępowania z pacjentem przed interwencją chirurgiczną oraz rola poszczególnych pracowników ochrony zdrowia (chirurg, anestezjolog, pielęgniarka)
2. Strój chirurgiczny – czemu rękawiczki nie wystarczą?
- Różnice między odzieżą sterylną a czystą
- Flora fizjologiczna i patogenna.
3. Mycie chirurgiczne – wypowiedzieć wojnę patogenom.
- Zasady chirurgicznego mycia rąk
4. Fartuch i rękawiczki sterylne – Don't touch anything!
- Zapoznanie z zasadami ubierania sterylnych rękawiczek i fartuchów oraz związane z tym zasady
5. Podstawowe narzędzia w chirurgicznym zaopatrywaniu ran – imadła, pęsety, nici – rodzaje i zastosowanie
- Narzędzia wykorzystywane do podstawowego zaopatrywania ran
6. Rana – rodzaje, mechanizm powstawania
7. Znieczulenie - Panie doktorze czy będzie bolało?
- Zapoznanie się z substancjami wykorzystywanymi do znieczuleń miejscowych oraz metodami ich aplikacji
- Metody znieczuleń: przewodowe, podpajenczynówkowe, zewnątrzoponowe, ogólne itd.
8. Podstawowe zasady aseptyki rany – nie pchaj palców gdzie nie trzeba
- Zasady dezynfekcji rany przed założeniem szwów: antybiotyki, środki dezynfekcyjne
9. Supły i węzełki – o szwach mowa
- Wykonywanie podstawowych szwów wykorzystywanych z zapatrywaniu rany
10. Alternatywne metody zaopatrywania ran- inne metody zamykania ran.
Przebieg części praktycznej:
1. Uczniowie przed prelekcją dostają fartuchy dwuczęściowe, które zakładają od razu.
2. Po prelekcji, przechodzimy do łazienek, gdzie uczą się metod chirurgicznej dezynfekcji rąk z użyciem środków detergentowych
3. Następnie, uczą się nakładać fartuchy, rękawiczki sterylne, maseczki i czepki.
4. W kolejnym etapie uczą się oczyszczać i dezynfekować oraz znieczulać ranę z wykorzystaniem wody imitującej środki znieczulające i dezynfekcyjne.
5. Zapoznają się z narzędziami chirurgicznymi, igłami oraz metodą zakładania szwów.
6. Praca własna uczniów pod nadzorem prowadzącego.
7. Ewaluacja w postaci ankiety internetowej.