28.09.2024, autor: M. Nizioł

Malbork i Trójmiasto – śladami historii

W dniach 25 – 27.09.2024 r. klasy 2F i 3H wraz ze swoimi wychowawcami oraz opiekunami: p. Magdaleną Nizioł, p. Jadwigą Rogalą, p. Barbarą Gruszką, p. Katarzyną Wyszyńską – Gwozdą wyruszyły na wycieczkę krajoznawczo- turystyczną do Malborka i Trójmiasta.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Malborka - pięknej twierdzy obronnej. Po spotkaniu z przewodnikami udaliśmy się do zamku w dwóch grupach. Poznaliśmy historię największej zachowanej do dziś budowli gotyckiej na świecie. Pierwotna nazwa zamku używana przez Zakon Krzyżacki brzmiała Marienburg, czyli gród Marii. Następnie udaliśmy się w dalszą drogę, na Wyspę Sobieszewską, do miejsca naszego zakwaterowania, gdzie czekała już na nas ciepła obiadokolacja. Dzień zakończyliśmy nad morzem, wsłuchując się w szum fal i podziwiając malowniczy zachód słońca.

Kolejny dzień naszej wycieczki przywitał nas słoneczną pogodą. Tego dnia udaliśmy do Gdańska, gdzie razem z miejskim przewodnikiem poznaliśmy historię oraz miejsca, które powinny znaleźć się na mapie każdego turysty. Nasz spacer prowadził przez Długie Ogrody, Szafarnię - marinę, wyspę Ołowiankę. Poznaliśmy historię statku muzeum - Sołdek, Żurawia, poprzez Zieloną Bramę dostaliśmy się do serca Gdańska. Długi Targ – to reprezentacyjny plac w Gdańsku, który pełni funkcję rynku i jest przedłużeniem ulicy Długiej, z którą tworzy tzw. Drogę Królewską. Zatrzymaliśmy się przy najbardziej reprezentacyjnym zabytku Traktu Królewskiego – Dworze Artusa, podziwiając okazałe kamieniczki królewskie, fontannę Neptuna, ratusz. Przy ulicy Długiej naszą uwagę zwrócił, Dom Uphagena, przy którym dowiedzieliśmy się jak żyli zamożni patrycjusze. Nasz wzrok przykuła renesansowa Złota Brama wzniesiona na wprost Wieży Więziennej, która wita nas łacińską maksymą” Zgodą małe państwa rosną, przez niezgodę wielkie upadają”. Dalej nasze kroki skierowaliśmy do gotyckiej Bazyliki Mariackiej, zwanej „Koroną Gdańska”. Zadziwiła nas ona swoim ogromem. Potężne jej mury i wieże wznoszą się wysoko ponad panoramą miasta oraz nad rozległą okolicą. My podziwialiśmy piękno okolicy z wieży widokowej, na którą wdrapaliśmy się krętymi schodami – a jest ich 409. Jako, że Gdańsk nazywany jest Światową Stolicą Bursztynu my przespacerowaliśmy się ulicą Mariacką, gdzie prezentuje się on najbardziej okazale.

Popołudnie zarezerwowaliśmy na zwiedzanie wystawy stałej Muzeum II Wojny Światowej. Tu czekała na nas opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. To była dla nas prawdziwa lekcja historii, której nie wolno nam zapomnieć. Naszą uwagę zwróciła sala szczególnie bliska naszym sercom i związana z naszymi terenami - poświęcona Dzieciom Zamojszczyzny, ich wysiedleniom i tragicznej historii.

Ostatni dzień naszej wycieczki przeznaczyliśmy na poznanie urokliwej Gdyni, jej historii od wioski rybackiej, przez budowę portu i współczesne przeobrażenia. Gdyńskie perełki modernizmu widać tam na każdym kroku. Pomnik Gdynian Wysiedlonych – to symbol wysiedleń ludności. Naszą uwagę przykuł Dom Towarowy Batory i historia przedwojennych transatlantyków. Współczesną wizytówką miasta jest Sea Towers, który góruje nad miastem. Dotarliśmy do portu, gdzie poznaliśmy historię i zasługi jednostek: ORP Błyskawica i Dar Pomorza. Spacerowaliśmy wzdłuż mariny, poznając zasługi polskiego żeglarstwa. Ostatnim punktem Gdyni był Teatr Muzyczny i Szkoła Filmowa, gdzie właśnie teraz odbywa się Festiwal Polskich Filmów Fabularnych.

Ostatni przystanek na trasie naszej wycieczki to Sopot. Spacer rozpoczęliśmy od Łazienek Północnych, poznaliśmy sylwetkę Jerzego Haffnera i budowy kąpieliska, zatrzymaliśmy się przy Teatrze Atelier Agnieszki Osieckiej, Grand Hotelu z jego ciekawą historią kasyna i hazardu. Z najdłuższego molo nad Morzem Bałtyckim podziwialiśmy bezkresne morze oraz wysokie orłowskie klify. Dotarliśmy również do Placu Przyjaciół Sopotu oraz monciaka, przy którym zlokalizowany jest Krzywy Domek i kościół św. Jerzego.

Trójmiasto to miejsce, gdzie historia, nowoczesność, kultura, biznes i przyroda pięknie się przenikają.

Po zakończonym zwiedzaniu nie zabrakło również McDonalda, gdzie nasza młodzież odpoczęła po trudach wycieczki i wzmocniła siły przed powrotem do Zamościa.

W godzinach nocnych szczęśliwie powróciliśmy do naszych domów bogatsi i mądrzejsi o nowe doświadczenia.

Dziękujemy wszystkim za wspaniale spędzony razem czas. Naszej młodzieży natomiast za wzorową postawę i godne reprezentowanie naszej szkoły oraz miasta w Trójmieście – byliście wspaniali!